Voor deze opdracht hoefden we uiteindelijk niet meer bij een school op bezoek te gaan, maar mochten we de informatie ook van internet halen. Ik heb voor deze opdracht de Noordwijkse school gekozen. Deze vorm van onderwijs spreekt mij enorm aan, er wordt echt gekeken naar het kind en de keuzes die ieder kind wil maken. Deze school heeft een breed assortiment aan extra vakken (ook na school) en dat maakt het, naar mijn mening, een leuke en vernieuwende school om op de zitten.
De volgende vragen heb ik op basis van de website http://noordwijkseschool.blogspot.com/search/label/Nieuws beantwoord.
Waar richt deze school specifiek de aandacht op?
Op regulier onderwijs ligt de nadruk op basisvakken, zoals taal, rekenen en spelling. Op de Noordwijkse school wordt naast de basisvakken veel aandacht besteed aan de talenten van de kinderen. Op deze school wordt ruimte aan de kinderen gegeven om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de kinderen erachter komen wat ze leuk vinden, en waar ze goed in zijn, zodat ze leren om tijdens hun leven (studie)keuzes te maken die bij hen passen.
De grondslag van het onderwijs zijn drie belangrijke aspecten:
*kennis
*inzicht
*vaardigheden
Hoe maken kinderen keuzes?
’s Ochtends krijgen de kinderen les in taal, rekenen, lezen en andere basisvakken. In de middag kiezen de kinderen uit een aantal vakateliers degene die hen het meeste aanspreekt. De kinderen kunnen kiezen uit bijvoorbeeld Spaans, geschiedenis, kunst, aardrijkskunde, techniek, biologie en koken. Ook kan je als kind meedoen aan speciale projecten binnen de school. Kinderen kiezen dus wat ze leuk vinden of waar ze in geïnteresseerd zijn.
Hoe sluit het onderwijs aan bij de keuze van het kind?
De Noordwijkse School staat ervoor dat kinderen zoveel mogelijk hun eigen talenten ontdekken. Dit doen ze door themalokalen te maken, zodat de kinderen zelf kunnen ontdekken wat ze nou echt leuk vinden. Als ze overal een beetje de basiskennis van weten, dan kunnen ze zich gaan verdiepen in de onderwerpen die ze zelf leuk vinden. Het kind krijgt dan verdiepend materiaal op zijn leerstijl en talent aangeboden, zodat het kind optimaal kan leren over het zelfgekozen onderwerp.
Hoe sluit de school aan bij talentontwikkeling?
Op De Noordwijkse School wordt gewerkt met een verlengde schooldag. Dat houdt in dat kinderen zich kunnen inschrijven om na schooltijd op school diverse activiteiten te ondernemen. Bijvoorbeeld knutselclub, een zangkoor, streetdance, judo, Chineng Qigong of schaakles.
De school heeft hiervoor gekozen, omdat ze weten dat kinderen tegenwoordig niet alleen meer op school leren. Elk kind heeft buitenschoolse activiteiten. Om het voor de ouders makkelijker te maken en om de kinderen een groot scala aan keuzes aan te bieden, heeft de Noordwijkse school na schooltijd activiteiten waarvoor vakdocenten zijn aangenomen.
Wat verder bijzonder is, is dat er veel aandacht aan hoogbegaafden wordt besteed. De school biedt zoveel mogelijk lesstof aan op het niveau van de leerling werkt met aangepaste weektaken. Kinderen krijgen de reguliere lesstof in compacte vorm aangeboden en maken verdiepings- en verbredingsopdrachten. Zo wordt er onder andere met taaltoppers, rekentoppers en ontdekkaarten gewerkt. Ook zijn er extra lessen somplextra en filosofie. Voor de kinderen die nog steeds te weinig uitdaging hebben is er groep 9. Deze klas is speciaal voor hoogbegaafden en gaat dieper in op de stof.
Waar richt deze school specifiek de aandacht op?
Op regulier onderwijs ligt de nadruk op basisvakken, zoals taal, rekenen en spelling. Op de Noordwijkse school wordt naast de basisvakken veel aandacht besteed aan de talenten van de kinderen. Op deze school wordt ruimte aan de kinderen gegeven om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de kinderen erachter komen wat ze leuk vinden, en waar ze goed in zijn, zodat ze leren om tijdens hun leven (studie)keuzes te maken die bij hen passen.
De grondslag van het onderwijs zijn drie belangrijke aspecten:
*kennis
*inzicht
*vaardigheden
Hoe maken kinderen keuzes?
’s Ochtends krijgen de kinderen les in taal, rekenen, lezen en andere basisvakken. In de middag kiezen de kinderen uit een aantal vakateliers degene die hen het meeste aanspreekt. De kinderen kunnen kiezen uit bijvoorbeeld Spaans, geschiedenis, kunst, aardrijkskunde, techniek, biologie en koken. Ook kan je als kind meedoen aan speciale projecten binnen de school. Kinderen kiezen dus wat ze leuk vinden of waar ze in geïnteresseerd zijn.
Hoe sluit het onderwijs aan bij de keuze van het kind?
De Noordwijkse School staat ervoor dat kinderen zoveel mogelijk hun eigen talenten ontdekken. Dit doen ze door themalokalen te maken, zodat de kinderen zelf kunnen ontdekken wat ze nou echt leuk vinden. Als ze overal een beetje de basiskennis van weten, dan kunnen ze zich gaan verdiepen in de onderwerpen die ze zelf leuk vinden. Het kind krijgt dan verdiepend materiaal op zijn leerstijl en talent aangeboden, zodat het kind optimaal kan leren over het zelfgekozen onderwerp.
Hoe sluit de school aan bij talentontwikkeling?
Op De Noordwijkse School wordt gewerkt met een verlengde schooldag. Dat houdt in dat kinderen zich kunnen inschrijven om na schooltijd op school diverse activiteiten te ondernemen. Bijvoorbeeld knutselclub, een zangkoor, streetdance, judo, Chineng Qigong of schaakles.
De school heeft hiervoor gekozen, omdat ze weten dat kinderen tegenwoordig niet alleen meer op school leren. Elk kind heeft buitenschoolse activiteiten. Om het voor de ouders makkelijker te maken en om de kinderen een groot scala aan keuzes aan te bieden, heeft de Noordwijkse school na schooltijd activiteiten waarvoor vakdocenten zijn aangenomen.
Wat verder bijzonder is, is dat er veel aandacht aan hoogbegaafden wordt besteed. De school biedt zoveel mogelijk lesstof aan op het niveau van de leerling werkt met aangepaste weektaken. Kinderen krijgen de reguliere lesstof in compacte vorm aangeboden en maken verdiepings- en verbredingsopdrachten. Zo wordt er onder andere met taaltoppers, rekentoppers en ontdekkaarten gewerkt. Ook zijn er extra lessen somplextra en filosofie. Voor de kinderen die nog steeds te weinig uitdaging hebben is er groep 9. Deze klas is speciaal voor hoogbegaafden en gaat dieper in op de stof.
Verder heb ik de volgende twee artikelen over talentontwikkeling gelezen:
Profielschets, een school voor talentontwikkeling
http://www.scholenmetsucces.nl/images/stories/PDF/Communicatie/PDF%20onderdeel%20communicatie/Profielschets_talentontwikkeling.pdf, geraadpleegd op 09-11-2011
talentontwikkeling bij kinderen: ja of nee?
http://www.yeon.nl/branchenieuws/onderwijs/talentontwikkeling-bij-kinderen-ja-of-nee/, geraadpleegd op 09-11-2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten