Wat was nieuw voor je?
Ik had nog nooit gehoord van de term ''hersenvriendelijke lessen''. Nu hebben we daar kennis mee gemaakt en hebben we een les aangepast en ''hersenvriendelijk'' gemaakt. De hersenen kunnen veel meer en zitten veel ingewikkelder in elkaar dan ik dacht.
Wat heb je daarvan geleerd?
Deze les was heel nuttig omdat we met veel nuttige tips hebben gewerkt. Het is bv. echt belangrijk om aan te haken aan de voorkennis van de kinderen. Doe je dit niet, dan is eigenlijk de stof die je uitlegt alweer voor de helft verloren gegaan, omdat de kinderen geen takje hebben waar ze de nieuwe informatie aan vast kunnen hangen. Voor de lessen kan je de verschillende theorieen gebruiken, bv. het vierhoekmodel van Fogarty of het ''Schema Leren'' van Sousa, de leerpiramide van Bales en de tips uit de klas. Ik heb ook geleerd dat het beter is om zelf de stof nog is aan een ander uit te leggen, door het zelf nog is uit te leggen beklijfd te stof bij jezelf veel beter. Je onthoudt het minst als je alleen maar luisterd.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/ inzichten te gaan doen?
Deze kennis wil ik gaan gebruiken in de lessen die ik ga geven in de stage. De bestaande (methode)lessen kan ik hiermee goed aanvullen en voor de kinderen meer ''hersenvriendelijk'' maken. Zeker in de aankomende periode waarin ik stage loop op een SBO, is het voor de kinderen alleen maar fijn dat lessen voor hen beter te behappen zijn en ze beter blijven hangen. De stof wil ik zo goed mogelijk eigen proberen te maken, zodat het voor mijzelf ook steeds makkelijker wordt om toe te passen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten