dinsdag 18 oktober 2011

Bijeenkomst 5: Sociaal Constructivisme



Wat was nieuw voor je?

Het begrip sociaal constructivisme was vrij nieuw voor me. Aan het begin van de les, had ik niet echt een beeld bij dit begrip. Ook moet de informatie over Kolb en zijn leerstijlen weer even opgefrist worden.


Wat heb je daarvan geleerd?

Deze les heb ik geleerd/ opgefrist gekregen wat de leerstijlen van Kolb zijn. Je hebt verschillende types. Je hebt de dromer (wat ik zelf ben), de denker, de beslisser en de doener. Het is heel handig als je weet welke types er allemaal in je eigen klas zitten. Zo kun je makkerlijk op de behoeftes van ieder kind inspelen. Dromers bijvoorbeeld, twijfelen vaak en hebben moeite om alleen tot een product te komen, terwijl doeners vaak meteen beginnen. De beslissers hebben snel besloten iets te doen (plan gemaakt) en de denkers moeten hier dan weer iets langer over nadenken.

Bij sociaal constuctivisme neem je de wereld om je heen als uitgangspunt. Dit is voor iedereen anders en dus heel persoonlijk. Bij ieder persoon kunnen er herinneringen terugkomen, dit kan in drie verschillende geheugenzaken:

-Episodisch geheugen; hierin komen beelden terug en persoonlijk ervaren situaties.

- Semantisch geheugen; hierin komen normen en waarden, meningen en overtuigingen, feiten en begrippen van de werkelijkheid, verwerkte emoties en sterke voorkeuren en interesses terug.

- Procedureel geheugen; hierin sla je routine dingen op. Dingen die iedere dag weer terug komen, bijvoorbeeld: opstaan.


Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/ inzichten te gaan doen?

De informatie over de leerstijlen van Kolb ga ik zeker toepassen in mijn stage. Het is heel handig om te weten wat voor type iemand is. Als je persoonlijke handelingsplannen moet schrijven, is het mooi meegenomen als je alvast rekening kunt houden met het feit dat iemand bijvoorbeeld een dromer is, dus dat je die persoon daarin helpt. Als dit allemaal beschreven staat, kunnen andere mensen ook meteen zien, waarom een kind doet, zoals hij/zij doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten