dinsdag 18 oktober 2011

De 1- zorgroute: Rekenen 2



Wat was nieuw voor je?




We hebben deze les gekeken naar oplossingsmanieren voor rekenen, dit was niet heel erg nieuw voor mij, maar we hebben ook ingezoomd op wat gewenste en ongewenste oplossingsmanieren zijn. Dit was wel nieuw voor mij. Ook hebben we naar fouten gekeken, die kinderen kunnen maken tijdens een som, dit was ook nieuw.





Wat heb je daarvan geleerd?




Ik heb geleerd dat je bij rekenzwakke leerlingen beter de ''rijgmanier'' kan aanleren, omdat dit de minste fouten opleverd. Als je gaat ''splitsen'' gebeurt dit veel sneller en is het heel lastig af te leren. Ook is het heel handig om te weten waar een kind de fout in gaat. Als je de reden op kan zoeken van de fout, kun je het kind ook beter helpen en zo een andere manier aanleren. Dit voorkomt dat het kind met rekenen vast loopt en minder ''succeservaringen'' beleefd.





Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/ inzichten te gaan doen?




Deze kennis is heel handig, op stage ga ik proberen te letten op welke fouten de leerlingen maken en of ik ze kan helpen een andere manier van rekenen aan te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten